Fyoosh - facepalm 19-07-2010 13:43:06
gmbl.
Is er een wet over computers die stuk gaan vlak voor een deadline?
Word vreet mijn tekst op - ipv scheuren & pleuren is het nu scheuren & pleite omdat-ie vastloopt.
Tips/tricks anyone?
zit nu op de lijn: raam open - computer naar buiten - raam dicht - koffie.
Castor - Le Chef 19-07-2010 13:43:57
[@BeF|Chunk]: BeF|Knijn is af en toe een geniale keizer
Bacchus - Corollarijder-af 19-07-2010 13:48:45
Een feministe (in gesprek met een dame in niqaab) legde uit, dat ze tegenstander is van een verbod op de niqaab in Engeland omdat ze het een grondrecht vindt dat mensen in vrijheid kunnen kiezen een niqaab te dragen, en ze bovendien kon begrijpen dat het voor sommige moslima's een vrije keuze is en een symbool van hun bevrijding, emancipatie en religieuze belevingswereld.
[...]
Wij in het Westen associeren boerka's ed. met berichten in de media over de rol en betekenis van zulke kleding in Afghanistan en Iran, en hoe vrouwen daar onderdrukt worden.
Wat ik ook pas sinds een paar uur doorheb: nikab is Noord-Afrikaans, (in Nederland) vrijwel uitsluitend vrijwillig en vertegenwoordigt de overgrote meerderheid (honderden) van gezichtsbedekkende islamitische kleding in Nederland. De boerka werd door de Afghaanse Taliban verplicht en bestaat in Nederland vrijwel niet (enkelen? tientallen?). Tim heeft dus een punt om de boerka (maar niet de nikab) als symbool van onderdrukking te zien.
Inderdaad zit een groot deel van het boerka/nikab-probleem in de associatie die wij maken met onderdrukking, niet in het ding op zich.
Nee hoor, volgens de peiling is de PVV al 35 zetels groot. Daar kan ik toch op baseren  
overigens, niet alleen PVV stemmers zijn hier mee eens).1. Niet alle PVV-stemmers zijn het per definitie met jouw stelling eens.
2. 35/150 is minder dan een kwart, dat is voor een binaire stelling bepaald een minderheid.
Stoeipoes - Master of Disaster 19-07-2010 13:49:20
Bij de mijne kwam er een vlam uit toen ik mijn afstudeerverslag aan het afronden was, maar later kon ik er om lachen.
Fyoosh - facepalm 19-07-2010 13:52:49
Bij de mijne kwam er een vlam uit toen ik mijn afstudeerverslag aan het afronden was, maar later kon ik er om lachen.
Een vlam?!
Op de middelbare school was iemand (Ernest, red.) die zwaaide naar z'n computer, waarna er rook uit kwam en wij uit het computerlokaal moesten.
Misschien heeft mn computer kuren omdat er vorige week een stroomstoring is geweest op de uni....
Castor - Le Chef 19-07-2010 13:57:49
Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 13:59:21
1. Niet alle PVV-stemmers zijn het per definitie met jouw stelling eens.
2. 35/150 is minder dan een kwart, dat is voor een binaire stelling bepaald een minderheid.
Nergens heb ik gezegt dat het een meerderheid was Hansi!
Ik zei een groot deel. Als 1 zetel ongeveer 48000 mensen representeert, dan is 35*48000 best veel. Het klopt dat niet alle PVV stemmers eens zijn, maar het overgrote meerderheid wel, evenals mensen buiten de PVV. Er was een tijdje geleden toch een discussie in de politiek erover. Toen waren er toch tig van die polls erover? Ik meen me te herinneren dat er toen erg veel voor gestemt werd om het te verbieden ( iets van 72 %), maar ik kan die polls nu niet meer vinden. Naja, als ik ze vindt, post ik ze natuurlijk! 
Chunky - To make room for the cupcake! 19-07-2010 14:07:04
Waarom doet m'n computer op het werk dat nou nooit?
Omdat je te ver van Chris af werkt...
Stoeipoes - Master of Disaster 19-07-2010 14:35:30
Op de middelbare school was iemand (Ernest, red.) die zwaaide naar z'n computer, waarna er rook uit kwam en wij uit het computerlokaal moesten.
Had hij niet toevallig het 110V/230V schakelaartje omgezet?
Omdat je te ver van Chris af werkt...
Hear, hear!
Fyoosh - facepalm 19-07-2010 15:38:38
Fyoosh - facepalm 19-07-2010 15:39:32
Had hij niet toevallig het 110V/230V schakelaartje omgezet?
Nope, hij zwaaide naar een poppetje op t scherm dat zwaaide - that's all...
Bosaapslurper - Timbi-one 20-07-2010 09:14:35
Hans, check dit eens;
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/07/nikabverbod_voor_syrische_stud.html
Als zelfs een moslimland het wil verbieden, wat doen wij hier moeilijk!
Bacchus - Corollarijder-af 20-07-2010 09:34:19
ROFL,
Hans, check dit eens;
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/07/nikabverbod_voor_syrische_stud.html
Als zelfs een moslimland het wil verbieden, wat doen wij hier moeilijk!

Uit het artikel: "Met het verbod op nikabs wil de regering voorkomen dat Syrië van een seculiere staat verandert in een moslimstaat,"
Niks geen moslimland dus.

In Nederland is het allang mogelijk om nikab en boerka te verbieden in de klas en dat is ook gebeurd. Daar ben ik nooit tegen geweest.
Fyoosh - facepalm 20-07-2010 10:47:48
Uit het artikel: "Met het verbod op nikabs wil de regering voorkomen dat Syrië van een seculiere staat verandert in een moslimstaat,"
BBC is daar terughoudender over:
"Female students wearing a full face veil will be barred from Syrian university campuses, the country's minister of higher education has said. Ghiyath Barakat was reported to have said that the practice ran counter to the academic values and traditions of Syrian universities. [...] However the BBC's Lina Sinjab in Damascus says the ruling could be a sign that Syrian Society is becoming more conservative. "In recent years, Syria has witnessed an Islamic revival with more and more women wearing the Hijab," she reports. "This decision could be seen as a step by the government to enforce its secular identity."
Hele artikel op: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-10684359; de all4syria site kan ik niet lezen...

Fyoosh - facepalm 20-07-2010 11:19:31
Ik snap de beredenering van haar prima. Ik begrijp dat het een deel is van de cultuur waar haar volk oorspronkelijk vandaan komt. Een ander aspect van de discussie is, denk ik, de plaats waar ze de nidtqaab wil dragen. Dit is namelijk in het openbaar, in een land dat niet op dezelfde beginselen is gebouwd als waar haar volk vandaan komt. In Engeland (frankrijk of nederland) is een nidtqaab geen onderdeel van het algemeen straatbeeld.
Ik denk dat nidtqaab dragers vooral provoceren of in het minst erge geval geen rekening houden met de medemens.
Hm, ik weet niet of ik begrijp wat je hier zegt, maar de feministe is zelf Britse en draagt geen niqaab, ze was in gesprek met een moslima die dat wel deed. De moslima zei overigens niets over de niqaab als een onderdeel van haar cultuur, maar als een uiting van haar persoonlijke geloof.
Ik vind het persoonlijk bijzonder lastig om vast te stellen, of iemand een niqaab aantrekt omdat ze dat zelf wil, omdat dat van familie moet, uit religieuze overtuigingen, uit culturele overwegingen, of iets anders. (Ik denk niet dat een niqaab gedragen wordt om te provoceren; ik vermoed dat een niqaab-draagster meer scheldpartijen, spuugpartijen en veroordelende blikken over zich heen krijgt dan anderen, en dat het nogal wat ruggegraat kost om er dan toch voor te blijven kiezen hijab te dragen. En zelfs als het bedoeld is om te provoceren; ik word er niet door geprovoceerd.)
Juist de onduidelijkheid rondom de keuze een niqaab te dragen, maakt het voor mij onmogelijk om een algeheel verbod te steunen. Zeker een verbod dat gebaseerd is op basis van de motivatie dat het tegen de onderdrukking van vrouwen zou zijn, want is dat wel echt zo?
... Je zegt verder: "Het introduceren van een dergelijk kledingstuk vergt blijkbaar meer van de medemens dan alleen het symbool van onderdrukking tolereren." Ik denk dat dat klopt, maar ook hier weet ik niet zeker of ik je goed begrijp, dus ik leg uit hoe ik het zou willen interpreteren.
De niqaab is iets volgens mij iets dat zich aan de oppervlakte bevindt, een symbool. Onderdrukking van vrouwen zit hoogstwaarschijnlijk veel dieper dan dat. Het zou (denk ik) beter en ook effectiever zijn om te investeren in het verhelderen van de oorzaken van onderdrukking van vrouwen in het algemeen, en te proberen om die problemen aan te pakken en in te zetten op de emancipatie van alle vrouwen en het afbreken van structuren, processen, praktijken in onze samenleving die onderdrukkend werken. Wellicht houdt dat op de lange termijn in, dat steeds minder vrouwen een niqaab dragen, wellicht houdt het in dat steeds meer vrouwen die een niqaab dragen dat uit vrije wil en overtuiging doen.
Dat lijkt me hoe dan ook een beter resultaat dan vrouwen opsluiten in hun huis en uitsluiten van de samenleving door een algeheel verbod, en het risico te lopen dat belangrijke wetsartikelen worden ingezet op een manier die uiteindelijk discriminerend is.
Ik ben het wel eens met Hans dat we wetgeving kunnen formuleren die het verbied om niqaabs te dragen in situaties waarin het van fundamenteel belang is dat je mensen kunt identificeren en waarin face-to-face contact onontbeerlijk is. Dat betekent dat een niqaab niet gedragen kan worden in bepaalde beroepen, zoals in het onderwijs, op bepaalde plaatsen (militair terrein) en dat het ook tijdens speciale situaties (hoge terrorismedreiging oid) speciale wetgeving kan gelden.
Castor - Le Chef 20-07-2010 12:04:47
Ik weet niet of je door het dragen van een volledig dekkend kledingsstuk een onderdeel uit maakt van de samenleving. Volgens mij zonder je jezelf net zoveel af als thuis te blijven.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat westerse landen niet klaar zijn voor een introductie van een nidtqaab/burka/komo-kledij. Ook weet ik niet of dat moment er ooit zal komen.
Ik denk, dat wanneer je de overtuiging hebt om een dergelijk kledingsstuk te moeten dragen, dat je naar het verkeerde land bent geëmigreerd (Engeland, Frankrijk, Nederland etc.). Is misschien wat grof gesteld. Maar het omgekeerde is in ieder geval waar: als je overtuigd bent dat je met 30+ graden in bikini (of topje + rokje for that matter) over straat moet lopen, dan ben je in (bijvoorbeeld) Afghanistan aan het verkeerde adres.
Leff - Ziet 't zitten 20-07-2010 14:17:53
... Maar het omgekeerde is in ieder geval waar: als je overtuigd bent dat je met 30+ graden in bikini (of topje + rokje for that matter) over straat moet lopen, dan ben je in (bijvoorbeeld) Afghanistan aan het verkeerde adres.
Gelukkig zijn er veel Nederlanders die zich ook in Afghanistan aan de lokale kledij ergeren en nog steeds topless zonnen. Gelijkheid is mooi, maar het moet wel van 1 kant komen ... ?
Bacchus - Corollarijder-af 20-07-2010 14:57:19
Gelukkig zijn er veel Nederlanders die zich ook in Afghanistan aan de lokale kledij ergeren en nog steeds topless zonnen. Gelijkheid is mooi, maar het moet wel van 1 kant komen ... ?
Van de andere kant vinden wij dat we zo'n mooi vrije, verdraagzame maatschappij hebben en wijzen we graag met ons vingertje naar China, Iran en Noord-Korea. Hoe meer we van dit soort maatregelen invoeren, hoe minder we ons "vrij" mogen noemen natuurlijk en hoe minder we op anderen mogen zeiken.
Fyoosh - facepalm 20-07-2010 16:37:26
"Met de borsten wapperend in de wind" (c) EkdomEkdom
Iew!
Bosaapslurper - Timbi-one 20-07-2010 16:43:20
Van de andere kant vinden wij dat we zo'n mooi vrije, verdraagzame maatschappij hebben en wijzen we graag met ons vingertje naar China, Iran en Noord-Korea. Hoe meer we van dit soort maatregelen invoeren, hoe minder we ons "vrij" mogen noemen natuurlijk en hoe minder we op anderen mogen zeiken.

Alsof die luisteren. Het lijkt er langzaam op dat we met name voor de Islam in alle bochten wringen om ze maar niet te beledigen, terwijl andersom keihard tegen onze principes wordt gereageert en gevochten. Een beetje opkomen voor je eigen cultuur is heus geen schande of meteen extreem rechts, men voelt zich hier gewoon aangevallen door hun intolerante houding, er mag best wat trots en zelfverdeging zijn. Hierdoor haal je de wind tegelijk uit de zeilen van echte extremisten zoals Wilders.
Stoeipoes - Master of Disaster 21-07-2010 08:52:42

Integreren is dus helemaal niet meer nodig, je bent vrij om te doen wat je wilt. Waarom hebben we eigenlijk nog regels. Gooi alles gewoon weg, dan mogen we tenminste weer bitchen op anderen.
Fyoosh - facepalm 21-07-2010 10:21:01
Hoe kun je nou voor vrijheid in het algemeen zijn en tegen een vrijheid die nog fundamenteler is dan die van meningsúiting, namelijk het hébben van een (specifieke) mening op zich?
Wilders heeft afgelopen maandag een opiniestuk geschreven voor het NRC. Ik denk dat het iets meer inzicht geeft in zijn denken over vrijheid en de zaken waar hij zich voor in wil zetten.
Castor - Le Chef 21-07-2010 10:41:39
Bacchus - Corollarijder-af 21-07-2010 10:49:45