Bosaapslurper - Timbi-one 18-07-2010 13:33:22

Het is inderdaad misschien symbool politiek, maar die vrouwen die WEL geforceerd worden zulke kleding te dragen hebben tenminste een wet waarop ze terug kunnen vallen tegen de familie druk in. Dat was ook bijvoorbeeld het geval in Turkije, vrouwen konden eindelijk zonder hoofddoek als ze dat wilde, zonder daarbij geforceerd te worden door hun familie. Het gaat om het beschermen van de zwakkere. Nu dat door Erdogan geschrapt is, worden er massaal vrouwen weer geforceerd die te dragen door hun boze broers, vaders etc. Vrouwen die er zelf voor KIEZEN om die dingen te dragen, kunnen dat alsnog doen in de moskee, park, moslim club, net als er NUDISTEN clubs en stranden zijn. Waarom WEER die uitzonderings positie!?

Timbi Wan Kenobi? Surely he must be dead by now...

Castor - Le Chef 18-07-2010 13:47:02

Even een zijstraat:
Het vergelijk Burka/motor helm gaat niet op. In Nederland heeft alleen de motorhelm een praktische functie.
You're in the Navy, remember? It's not a job, it's an adventure!
[@BeF|Chunk]: BeF|Knijn is af en toe een geniale keizer

Bacchus - Corollarijder-af 18-07-2010 14:11:37

En wat schieten die vrouwen ermee op? Ze mogen het huis niet meer uit van hun vent omdat ze van de wet niet bedekt en van hun kerel niet onbedekt op straat mogen. Daardoor kunnen ze niet bij hulpverleners langs, niet bij een advocaat, niet bij de Nederlandse les. Je maakt die vrouwen dan nog meer een slachtoffer en plaatst ze in een sociaal isolement.
Onderdrukte vrouwen help je veel meer door ze juist te laten integreren, te laten zien dat ze ook de keuze hebben schijt te hebben aan familie en partner en op eigen benen te staan, met het nodige steuntje in de rug dat onze maatschappij ze op zijn tijd kan geven.

Ik vind het heel erg krom dat je het probeert te doen lijken dat je een vrouw door haar iets te verbieden een keuze geeft.

Welke uitzonderingspositie bedoel je? Die van nudisten? Dat is bij wet geregeld. Als je, zoals ik uit je betoog begrijp, het dragen van boerka of nikab strafbaar wil stellen zul je dat expliciet in de wet moeten opnemen. Volgens mij maak je daar juist een uitzonderingspositie mee.
"Het is een feit dat men het fijnste schijt in de baas zijn tijd."
-

Voske - BOfH Alpha 18-07-2010 14:34:49

Fyoosh schreef:
hoe kun je volhouden dat je in het algemeen voor vrijheid strijdt, terwijl je tegelijkertijd keihard wil snoeien in het recht op vrijheid van godsdienst, in de burgerrechten van Marokkaanse jongeren met een dubbele nationaliteit, in het recht op vrijheid van meningsuiting van mensen met een andere mening dan de jouwe etc.

Volgens mij heeft Wilders nooit expliciet gezegd in het algemeen voor vrijheid te strijden. Dat wordt misschien wel geïmpliceerd, maar bij politici moet je toch altijd opletten op wat ze wel en niet expliciet zeggen.

Bacchus schreef:
Je bedoelt Nederlandse jongeren die vanwege overerving van hun Berberse (groot-)ouders toevallig ook de Marokkaanse nationaliteit hebben gekregen?

Tja, en daar zie je ook weer vaak dat als het zo uitkomt die jongeren zich al te graag Marokkaan noemen en voelen. We kunnen wel doen alsof ze "gewone" Nederlanders zijn, maar als die jongens zichzelf niet eens volledig Nederlands voelen, dan heeft het weinig zin om te doen alsof ze niet een afzonderlijke groep zijn.
Nothing in education is so astonishing as the amount of ignorance it accumulates in the form of inert facts.
- Henry B. Adams

Stoeipoes - Master of Disaster 18-07-2010 19:04:18

Voske schreef:
Volgens mij heeft Wilders nooit expliciet gezegd in het algemeen voor vrijheid te strijden.

Hoe heet die partij ook alweer?
Your wish is my comment

Bacchus - Corollarijder-af 18-07-2010 19:28:32

Och, die heet alleen maar zo omdat de voorloper van de VVD ook ongeveer zo heette.
-

Bosaapslurper - Timbi-one 18-07-2010 20:29:21

Bacchus schreef:
En wat schieten die vrouwen ermee op? Ze mogen het huis niet meer uit van hun vent omdat ze van de wet niet bedekt en van hun kerel niet onbedekt op straat mogen. Daardoor kunnen ze niet bij hulpverleners langs, niet bij een advocaat, niet bij de Nederlandse les. Je maakt die vrouwen dan nog meer een slachtoffer en plaatst ze in een sociaal isolement.

Wat ze ermee opschieten? Het verbieden dat een religie een vrouw zo onderdrukt. Dit zouden ze ook moeten doen met het gedrag jegens homo's. Als een vereniging of club zo zou gedragen, viel heel Nederland al over ze heen. Again: religie moet eens af van die uitzonderingspositie die ze innemen t.a.v. alle discriminatie en fatsoens-regels.  Als een religie niet wil moderniseren en emanciperen, dan moet de wet maar ingrijpen, net als dat ze dat ook doet bij verenigingen.

Bacchus schreef:
Onderdrukte vrouwen help je veel meer door ze juist te laten integreren, te laten zien dat ze ook de keuze hebben schijt te hebben aan familie en partner en op eigen benen te staan, met het nodige steuntje in de rug dat onze maatschappij ze op zijn tijd kan geven.

Dat is nou precies het Paars gedachte, en het is KEIHARD mislukt al die jaren; het denken dat mensen vanzelf wel integreren door ze een keuze te geven en toe te laten al die dingen die we normaliter als onfatsoenlijk en soms zelfs wettelijk verbieden, zoals discriminatie.

Bacchus schreef:
Welke uitzonderingspositie bedoel je? Die van nudisten? Dat is bij wet geregeld. Als je, zoals ik uit je betoog begrijp, het dragen van boerka of nikab strafbaar wil stellen zul je dat expliciet in de wet moeten opnemen. Volgens mij maak je daar juist een uitzonderingspositie mee.

Nee hoor, we zouden gewoon de grondwet ervoor kunnen gebruiken, het anti-discriminatie. De nikaab of boerka is een pure uiting van minachting van de positie van de vrouw. Dat het als een religieus iets wordt gepresenteerd zou eigenlijk NIKS moeten uitmaken. De cartoonist Nekschot werd ook door zijn tekeningen opgepakt vanwege discriminatie bijvoorbeeld.

Complete vrijheid is overrated. Iedereen miept altijd over rechten en vrijheid, maar niemand rept over plichten, verantwoordelijkheid en gemeenschapszin. In een compleet vrije samenleving, zou je anti-vrijheid en anti-democratische dingen ook toelaten, die zoals bewezen is in de chaos theorie, altijd leiden tot onderdrukking, onbalans en andere misdragingen leiden ( kijk alleen al naar hoe de financiële crisis is veroorzaakt, het denken dat een compleet vrije markt DE oplossing is). Regels en regulering is altijd nodig voor een STABIEL en eerlijke samenleving, die juist de zwakkere wettelijk kan beschermen, in dit geval de vrouw. Een Patriachale Totalitaire systeem zoals de orthodoxe Islam ondermijnt dat compleet, en door een voorbeeld te stellen kan je juist dit soort bewegingen stoppen. Als Islam  net als het Christendom was,en  niet zich presenteerde als een politiek en juridisch systeem, de Sharia dus, dan hadden we de helft niet zoveel problemen.

Maar ja, we zijn het toch niet eens met elkaar hier Hans, jij bent voor vrijheid, ik voor gereguleerde vrijheid. De tijd zal het leren wie gelijk heeft ( of geen van beide)

Voske - BOfH Alpha 18-07-2010 21:05:20

Stoeipoes schreef:
Voske schreef:
Volgens mij heeft Wilders nooit expliciet gezegd in het algemeen voor vrijheid te strijden.

Hoe heet die partij ook alweer?

Precies wat ik zeg: impliciet. De partij heet niet Partij voor de Vrijheid voor iedereen, of wel?

Bosaapslurper schreef:
Als een religie niet wil moderniseren en emanciperen, dan moet de wet maar ingrijpen, net als dat ze dat ook doet bij verenigingen.

Dat geldt dus even goed voor de Christen Unie.
Nothing in education is so astonishing as the amount of ignorance it accumulates in the form of inert facts.
- Henry B. Adams

Bacchus - Corollarijder-af 18-07-2010 21:19:56

Bosaapslurper schreef:
Wat ze ermee opschieten? Het verbieden dat een religie een vrouw zo onderdrukt. Dit zouden ze ook moeten doen met het gedrag jegens homo's. Als een vereniging of club zo zou gedragen, viel heel Nederland al over ze heen.

Door boerka en nikab te verbieden op straat, verbiedt je effectief die vrouwen op straat te komen. De onderdrukten worden nog steeds onderdrukt en hebben daar enkel meer last van.
Vrijwel alle sportclubs en hun supporters proberen zich door kleding en hoofddeksels te onderscheiden. Mij maak je niet wijs dat alle vrouwen in die oranje jurkjes daartoe gedwongen werden door hun kerel. (Al zou ik me dat in sommige gevallen een stuk beter kunnen voorstellen dan met een boerka )

Bacchus schreef:
Als je, zoals ik uit je betoog begrijp, het dragen van boerka of nikab strafbaar wil stellen zul je dat expliciet in de wet moeten opnemen. Volgens mij maak je daar juist een uitzonderingspositie mee.

Nee hoor, we zouden gewoon de grondwet ervoor kunnen gebruiken, het anti-discriminatie. De nikaab of boerka is een pure uiting van minachting van de positie van de vrouw. Dat het als een religieus iets wordt gepresenteerd zou eigenlijk NIKS moeten uitmaken. De cartoonist Nekschot werd ook door zijn tekeningen opgepakt vanwege discriminatie bijvoorbeeld.

Je wil artikel 1 gebruiken om vrouwen die hun gezicht bedekken te.. discrimineren?

(Wat mij betreft gaat dit nog wel een weekje door hoor. )
-

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 08:29:56

Als we jou redenatie toepassen Hans, waarom is dan die cartoonist opgepakt? Ik dacht dat we vrijheid van meningsuiting hadden toch? Is een plaatje tekenen, of een gewaad dragen dat compleet de vrouw bedekt en duidelijk het signaal afgeeft van de gedachte erachter zo anders? Er werd hier ook ergens in de topic een opmerking gemaakt dat onderbroeken die boven de riem uitsteken erger is, HOEZO? Is daar een levensbeschouwing erachter? ( en kom niet met Hedonisme want dat is geen echte levensbeschouwing) Het gaat om de gedachte erachter, en die is in het geval van de boerka een verachtelijke en moeten we ook niet tolereren in een samenleving waar de vrouw juist beschermt moet worden. Je zou het zelfs onder " opruiend gedrag" kunnen zetten.

Fyoosh - facepalm 19-07-2010 09:02:03

Bosaapslurper schreef:
Er werd hier ook ergens in de topic een opmerking gemaakt dat onderbroeken die boven de riem uitsteken erger is, HOEZO? Is daar een levensbeschouwing erachter? ( en kom niet met Hedonisme want dat is geen echte levensbeschouwing)

Tim, ik begrijp inmiddels dat nuance niet je forte is, en dat je hoogstwaarschijnlijk weer een snel maar weinig genuanceerd antwoord klaar hebt en dat het dus pointless is om deze discussie aan te gaan. Maar hier grijp ik toch even in, want ik kies mijn woorden wél zorgvuldig. Ik schreef namelijk het volgende:

Fyoosh schreef:
..als ik in utrecht die ene dame met niqaab zie, dan doet me dat weinig. Maar, ik hoop dat ze dat uit vrije wil doet, en uit overtuiging. Ik stoor me meer aan ondergoed dat boven een broek uit komt en aan hangbuiken, bv.

Daar is geen woord levensbeschouwing bij. Bovendien geef ik aan dat ik me meer stoor aan zoiets, jij veralgemeniseert het meteen en maakt ervan dat het erger is. Een klassiek geval van een is/ought verwarring lijkt me. En om meteen antwoord te geven op je eerdere vraag: dát is nou een voorbeeld van wat ik grofheid noem. Misschien kun je eerst lezen en dan pas je capslock aanzetten?  
Geronimo! Allons-y! I've reversed the jelly baby of the neutron flow

Leff - Ziet 't zitten 19-07-2010 10:02:14

http://www.youtube.com/watch?v=gq1JChRfeaU

Snickers - ÜberKarel 19-07-2010 10:37:09

Leff schreef:

Danku Leff
Reality is for those who lack imagination.

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 10:52:28

Fyoosh schreef:
Bosaapslurper schreef:
Er werd hier ook ergens in de topic een opmerking gemaakt dat onderbroeken die boven de riem uitsteken erger is, HOEZO? Is daar een levensbeschouwing erachter? ( en kom niet met Hedonisme want dat is geen echte levensbeschouwing)

Tim, ik begrijp inmiddels dat nuance niet je forte is, en dat je hoogstwaarschijnlijk weer een snel maar weinig genuanceerd antwoord klaar hebt en dat het dus pointless is om deze discussie aan te gaan. Maar hier grijp ik toch even in, want ik kies mijn woorden wél zorgvuldig. Ik schreef namelijk het volgende:

Fyoosh schreef:
..als ik in utrecht die ene dame met niqaab zie, dan doet me dat weinig. Maar, ik hoop dat ze dat uit vrije wil doet, en uit overtuiging. Ik stoor me meer aan ondergoed dat boven een broek uit komt en aan hangbuiken, bv.

Daar is geen woord levensbeschouwing bij. Bovendien geef ik aan dat ik me meer stoor aan zoiets, jij veralgemeniseert het meteen en maakt ervan dat het erger is. Een klassiek geval van een is/ought verwarring lijkt me. En om meteen antwoord te geven op je eerdere vraag: dát is nou een voorbeeld van wat ik grofheid noem. Misschien kun je eerst lezen en dan pas je capslock aanzetten?  

Moet je nu echt op deze manier gaan discussieren, op de man spelen? Hoe kan het dat ik gewoon met Hans normaal kan discussieren, en dat jij je geroepen voelt het wijzend vingertje op te steken, de moraalridder te gaan spelen, te gaat kleineren en andere manieren aangrijpt om mij belachelijk te maken om op deze manier de discussie te winnen? Als je echt denkt dat je op die manier mij de mond kan snoeren of mij op andere gedachte kan brengen, dan ben je sadly mistaken. Als jij je zo stoort aan mijn discussie met Hans, ga het dan niet lezen en post dan niet. Je HOEFT (heeej kijk, mijn capslock weer! SPANk mEH! ) niet te lezen / te posten.

Leff schreef:

Lekker! Alhoewel, 11 uur is een beetje vroeg om al aan het bier te zitten Leffe!

EDIT: Overigens, als we mijn taal gebruik, begrijpend lezen en grammatica ter discussie gaan stellen, ik heb vanaf mijn 4de in het buitenland gewoont met  frans  en engelstalig onderwijs alleen. Ik heb pas fatsoenlijk Nederlands  leren tikken en spreken op mijn 14de. Ik heb daar tot op de dag van vandaag nog steeds last van, ook begrijpend lezen e.d., omdat ik nog steeds in engels denk, droom en vaak praat. Mijn excuses dus dat ik dus niet precies NUANCE-gevoelig post

Bacchus - Corollarijder-af 19-07-2010 11:17:13

Bosaapslurper schreef:
Als we jou redenatie toepassen Hans, waarom is dan die cartoonist opgepakt? Ik dacht dat we vrijheid van meningsuiting hadden toch? Is een plaatje tekenen, of een gewaad dragen dat compleet de vrouw bedekt en duidelijk het signaal afgeeft van de gedachte erachter zo anders?

Dacht ik ook maar het OM denkt daar anders over, blijkbaar. Gelukkig hebben we nog rechters om het OM af en toe een schop onder hun kont te geven. Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen tekenen/schrijven en het dragen van kleding. Erger nog: ik vind het in principe compleet onvergelijkbaar. Tenminste zolang de kleding geen bijzondere tekens of teksten bevat.

Het gaat om de gedachte erachter, en die is in het geval van de boerka een verachtelijke en moeten we ook niet tolereren in een samenleving waar de vrouw juist beschermt moet worden. Je zou het zelfs onder " opruiend gedrag" kunnen zetten.

Jij persoonlijk associeert de boerka met iets dat je verachtelijk vindt. Ík geloof niet dat alle vrouwen die een boerka dragen onderdrukt worden en, belangrijker, ik ben er van overtuigd dat die onderdrukking niet stopt als je het symbool ervan uit het straatbeeld weghaalt.
-

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 11:24:29

Nah dat weet ik niet zo hoor. Kleding, net als b.v. architectuur, kan een erg sterk middel zijn. Kijk maar eens naar communistisch China, waarbij iedereen dezelfde kleding b.v. voorgeschreven kreeg. Of op de oude uniform scholen ( zoals ik in Zimbabwe heb gezeten). Het gaat erom of je dit symbool niet moet verbieden, aangezien het een discriminerend symbool is, wat overigens niet alleen mijn mening is, maar voor een heel groot deel van de bevolking.

Fyoosh - facepalm 19-07-2010 11:52:06

Bosaapslurper schreef:
Moet je nu echt op deze manier gaan discussieren, op de man spelen? Hoe kan het dat ik gewoon met Hans normaal kan discussieren, en dat jij je geroepen voelt het wijzend vingertje op te steken, de moraalridder te gaan spelen, te gaat kleineren en andere manieren aangrijpt om mij belachelijk te maken om op deze manier de discussie te winnen? Als je echt denkt dat je op die manier mij de mond kan snoeren of mij op andere gedachte kan brengen, dan ben je sadly mistaken. Als jij je zo stoort aan mijn discussie met Hans, ga het dan niet lezen en post dan niet. Je HOEFT (heeej kijk, mijn capslock weer! SPANk mEH! ) niet te lezen / te posten.

Volgens mij ben je ook in discussie met mij, al was het maar omdat ik tenminste één keer heb aangegeven het eens te zijn met Hans maar zeker ook omdat ik meerdere posts heb gedaan in het topic. En ik zou van jou - in dit topic (ambigu) pleitbezorger van gelijke rechten voor vrouwen - verwachten dat je dat onderkent en mij niet wegzet als passieve toeschouwer...

Verder laat ik je interpretatie van mijn opmerking en de gedachte daarachter - inclusief je edit, inclusief de opmerking over belachelijk maken en kleineren - helemaal voor jouw rekening.

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 11:58:37

Fyoosh schreef:
Bosaapslurper schreef:

Volgens mij ben je ook in discussie met mij, al was het maar omdat ik tenminste één keer heb aangegeven het eens te zijn met Hans maar zeker ook omdat ik meerdere posts heb gedaan in het topic. En ik zou van jou - in dit topic (ambigu) pleitbezorger van gelijke rechten voor vrouwen - verwachten dat je dat onderkent en mij niet wegzet als passieve toeschouwer...

Verder laat ik je interpretatie van mijn opmerking en de gedachte daarachter - inclusief je edit, inclusief de opmerking over belachelijk maken en kleineren - helemaal voor jouw rekening.

Wat zit jij hoog op je paard zeg. Tsss. Ik ga er ook niet meer op reageren ook. Als jij zo'n superioriteits complex hebt dat je het nodig vindt op deze manier te reageren tegen mij, wat notabene een VRIENDEN ( heey kijk, weer capslock! Double spanks for me! ) forum is, is het wel erg triest zeg. Je kan alles gooien op interpretatie, b.v.  "jij bent dom" <- "het is geen belediging hoor! ligt aan interpretatie", maar dat pleit je echt niet vrij in wat eerst een inhoudelijke discussie was, en nu door jou ge-trol, op de man is gericht.

Stoeipoes - Master of Disaster 19-07-2010 12:01:26

/me trekt ff een zak chips open en zou wel een biertje lusten.
Your wish is my comment

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 12:02:38

Maar stoei toch! Het is pas 12:02 hier!

Fyoosh - facepalm 19-07-2010 12:05:04

Bacchus schreef:
Ík geloof niet dat alle vrouwen die een boerka dragen onderdrukt worden en, belangrijker, ik ben er van overtuigd dat die onderdrukking niet stopt als je het symbool ervan uit het straatbeeld weghaalt.

Hans, gisteren een mooie discussie gezien op de BBC die hier precies over ging.
Een feministe (in gesprek met een dame in niqaab) legde uit, dat ze tegenstander is van een verbod op de niqaab in Engeland omdat ze het een grondrecht vindt dat mensen in vrijheid kunnen kiezen een niqaab te dragen, en ze bovendien kon begrijpen dat het voor sommige moslima's een vrije keuze is en een symbool van hun bevrijding, emancipatie en religieuze belevingswereld.
Tegelijkertijd ging ze ook in op de ongemakkelijke symboliek van de niqaab. De niqaab als symbool bevestigt de macht van mannen, in ieder geval: ze bevraagt die macht niet of niet voldoende. Het kan dus worden opgevat als een teken dat mannen het voor het zeggen hebben en moslima's worden onderdrukt. Ze zocht manieren om die onderdrukking toch aan de kaak te stellen, zonder de niqaab te verbieden.
Het interessantste deel van haar stelling was dat ze sprak over de rol van de media. Wij in het Westen associeren boerka's ed. met berichten in de media over de rol en betekenis van zulke kleding in Afghanistan en Iran, en hoe vrouwen daar onderdrukt worden. (En toen Afghanistan 'bevrijd' was van de Taliban, was er vrij veel berichtgeving over vrouwen die hun niqaab aflegden, een hoofddoek en make-up gingen dragen. Die parallel met bevrijding en het afleggen van hijab is een sterk beeld.) De feministe suggereerde dat een groot deel van de discussie in Westerse landen over islamitische gebruiken gebaseerd wordt op die beeldvorming, en niet op de beleving en keuzes van de vrouwen die hier kiezen een niqaab te dragen. Daardoor wordt ook de link met onderdrukking zo snel gemaakt.

Ik vond het een scherpe observatie, ik denk dat ze hier de ambivalentie van de niqaab blootlegde en de noodzaak om te praten met in plaats van praten over, en ik weet niet of dit dilemma goed te vangen is in beleid.

Bacchus - Corollarijder-af 19-07-2010 12:59:27

Bosaapslurper schreef:
Nah dat weet ik niet zo hoor. Kleding, net als b.v. architectuur, kan een erg sterk middel zijn. Kijk maar eens naar communistisch China, waarbij iedereen dezelfde kleding b.v. voorgeschreven kreeg. Of op de oude uniform scholen ( zoals ik in Zimbabwe heb gezeten). Het gaat erom of je dit symbool niet moet verbieden, aangezien het een discriminerend symbool is,

In relatief grote aantallen geloof ik best maar denk ik niet dat er enige vrouw zich onderdrukt voelt door die paar honderd nikabs in Nederland.

Iemand die ervoor geleerd heeft is het niet met je eens. Weinig nieuwe argumenten trouwens, anders dan dat de paar honderd nikab-draagsters over het algemeen in Nederland geboren vrouwen van Marrokaanse afkomst zijn.

wat overigens niet alleen mijn mening is, maar voor een heel groot deel van de bevolking.

Dat is een drogreden, jij hebt geen onderzoek gedaan naar wat de Nederlandse bevolking vindt. Daarbij kan nog steeds ook een meerderheid ongelijk hebben.
-

Bosaapslurper - Timbi-one 19-07-2010 13:13:16

Bacchus schreef:
Dat is een drogreden, jij hebt geen onderzoek gedaan naar wat de Nederlandse bevolking vindt. Daarbij kan nog steeds ook een meerderheid ongelijk hebben.

Nee hoor, volgens de peiling is de PVV al 35 zetels groot. Daar kan ik toch op baseren ( overigens, niet alleen PVV stemmers zijn hier mee eens). Ik meen me ook ooit eens zo'n enquete / onderzoek gelezen te hebben. Ik zal deze zo snel mogelijk posten.

Castor - Le Chef 19-07-2010 13:23:47

Leff schreef:

500 bier ja!

Castor - Le Chef 19-07-2010 13:34:35

Fyoosh schreef:
BBC verhaal.

(scheelt scrollen voor een hoop mensen)

Ik snap de beredenering van haar prima. Ik begrijp dat het een deel is van de cultuur waar haar volk oorspronkelijk vandaan komt. Een ander aspect van de discussie is, denk ik, de plaats waar ze de nidtqaab wil dragen. Dit is namelijk in het openbaar, in een land dat niet op dezelfde beginselen is gebouwd als waar haar volk vandaan komt. In Engeland (frankrijk of nederland) is een nidtqaab geen onderdeel van het algemeen straatbeeld.

Het introduceren van een dergelijk kledingstuk vergt blijkbaar meer van de medemens dan alleen het symbool van onderdrukking tolereren. Ik denk dat nidtqaab dragers vooral provoceren of in het minst erge geval geen rekening houden met de medemens.